Friday, January 3, 2014

اهمیت دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی از نظر اینجانب برای انتخاب دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عن


لینک دوستان
قالب بلاگفا
اهمیت دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی از نظر اینجانب برای انتخاب دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان عنصری واسطه ميان عرضه كننده ی اصلی خدمات همچون تورگردان ها يا شركت های حمل و نقل و هتل ها از يك سو و گردشگران متقاضی سفر از سوی عمل می كنند. آنها در واقع پيشاني مواجهه ي نخستين متقاضيان با صنعت گردشگری به شمار می رود. توفيق يا عدم توفيق اين واسطه ها بر موفقيت يا شكست برنامه های مقاصد گردشگری و عرضه كنندگان خدمات گردشگری balance and composure به شدت تاثيرگذار است.اين دفاتر با برقراری ارتباط ميان عرضه كننده و متقاضی در واقع شكل دهنده ی بازار گردشگری هستند و در مواردی كه اين بازار پيشتر شكل گرفته است به عنوان عاملی رونق بخش و متحول كننده بازار عمل می كنند. دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ضمن برقراری تماس با تورگردان ها اقدام به فروش بسته های تور آماده شده از سوی آنها مي كنند اين دفاتر همچنين خود اجزاي جدا از هم سفر را نيز به نمايندگی از عرضه كنندگان منفرد آن نظير شركت هواپيمايی راه آهن يا هتل ها و راهنمايان تور به فروش می رسانند.( رنجبریان زاهدی ص 45 1386)
ماهیت واسطه گری در صنعت گردشگری: در واقع دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ماهيت واسطه گری دارد. وظيفه يك واسطه در هر صنعتی آن است كه شكل كالا و خدمات توليد آن صنعت را از صورتی كه مورد نظر مشتری نيست به شكلی كه او می تواند از آن بهره مند شود تبديل نمايد. واسطه های حجمی قابل توجه از كالا ها و خدمات را از عرضه كننده اصلی تهيه كرده و به اندازه ی مورد نظر مشتريان به بازار می رسانند.اما اين موضوع راجع به صنعت گردشگری مصداق چندانی ندارد. زيرا مشتری خوذ نيز می تواند به عرضه كننده مراجعه نموده و نسبت به خريد اقدام كند. از اين مهم تر آن است كه واسطه های متعارف در فعاليت balance and composure های ديگر كالا ها و خدمات را انبار كرده سپس به مشتری طالب آن می فروشند. در حالي كه واسطه گر در صنعت گردشگري تنها آن موقع نسبت به خريد كالا و خدمات از عرضه كننده اصلی اقدام می كند كه مشتری سفارش آن را داده باشد. اين ويژگی داراي دو حسن بزرگ برای واسطه است. نخست اينكه واسطه نيازمند سرمايه در گردش قابل ملاحظه ای براي خريد و انبار كردن موضوع فعاليت ( صندلی هواپيما تخت هتل راهنما و ... ) نخواهد بود. دومين ويژگی آن است واسطه در صنعت گردشگري تعهدی نسبت به كيفيت محصولی كه برای مشتری از عرضه كننده ی اصلی تهيه كرده است ندارد و تعهدات مشتری همه به عهده ی عرضه كننده ی اصلی است.به عنوان مثال دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان فروشنده ی بليط يك شركت هوايی مسئوليتی در قبال تاخير پروازها ندارد. موضوع فوق سبب می شود كه واسطه ی گردشگری مورد اعتماد بيشتر مشتری قرار بگيرد زيرا او تعهد و وابستگی خاصی به عرضه كننده معينی ندارد. همين موضوع برای عرضه كننده ی اصلی يك مشكل به حساب می آيد زيرا نمی تواند روی توصيه ی دفتر خدمات مسافرتی به مشتريان برای استفاده از خدمت عرضه شده از سوی او حساب كند. در واقع نقش اصلی واسطه ی گردشگری ( دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی) فراهم كردن مكان و موقعيتی مناسب براي مراجعه balance and composure مشتری است. وظيفه ی چنين دفتری آماده سازی امكان ذخيره ی جا در يك برنامه ی تور رزرو يك صندلی هواپيما يا يك تخت هتل و نظاير آن است. اين دفتر همچنين منبعی اطلاعاتی برای مشتريان به حساب می آيد كه مشاوره و راهنمايي هايی را برای گذران بهتر سفر در اختيار ايشان قرار مي دهد. كاركنان اين دفاتر متخصصانی هستند كه نسبت به محصول عرضه شده از سوی موسسه ی خود اشراف كامل دارند. تنوع و دامنه ی خدماتی كه از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ارائه می شود به ماهيت بازار پيش روی آن بستگی فراوان دارد. اما به هر حال اين دفاتر عرضه كننده ی خدمات عمومی از قبيل تهيه و صدور بليط هواپيما قطار كشتی اتوبوس كرايه ی اتومبيل در مقصد ذخيره ی جا در هتل با ساير امكانات اقامتی عرضه بسته های سفر استخدام راهنما و فعاليت های مكمل ديگری از قبيل انجام عمليات مربوط به صدور بيمه نامه ی سفر و در مواردی balance and composure پيگيری امور رواديد ( ويزا) برای مسافران هستند. balance and composure گاه در برخی كشور ها اين دفاتر در زمينه ی تبديل ارز نيز به مسافران خدمت ارائه می دهند. لازم به ذكر است كه اگر يك دفتر مسافرتی آنچه به طور مرسوم در مقياس خ رد انجام می دهد در سطحی گسترده انجام دهد در واقع به يك تورگردان مبدل شده است. ( رنجبریان زاهدی ص 46 و 47 1386) منافع حاصل از وجود دفاتر خدمات مسافرتی: از آنجا كه اين دفاتر در واقع محل شكل گيری بازار كالاها و خدمات گردشگری هستند حضور و فعاليت آنها برای متقاضيان سفر عرضه كنندگان كالا ها و خدمات و مقاصد گردشگری سودمند است. پاره ای از منافع حاصل از فعاليت اين دفاتر به شرح زير است: عرضه كنندگان اصلی بجای صرف هزينه ای هنگفت برای معرفی محصولات خود در بازار می توانند تمركز خود را بر دفاتر خدمات مسافرتی قرار دهند. اين امر به محدودتر شدن هزينه های تبليغاتی آنها می انجامد. به عنوان مثال عرضه كننده به جای آنكه بخواهد بروشورهای حاوی اطلاعات خود را به تك تك مشتريان بالقوه برساند اين بروشورها را به محل بازار گردشگری يعنی محل دفتر خدمات مسافرتی ارسال می كند تا در آنجا ميان مراجعه كنندگان (مشتريان بالقوه ) به نحو مقتضی توزيع شود. مراجعه مشتريان به اين بازار سبب می شود كه هزينه های مبادلاتی كاهش يابد. يعنی مشتری زمان و مبلغ كمتری را برای گرفتن اطلاعات در خصوص برنامه های مختلف سفر و مقاصد گوناگون balance and composure و سرانجام عمل خريد بسته سفر يا يك جزء آن متحمل مي شود. مشتری با حضور در دفتر خدمات مسافرتی از مشاوره ی رايگان متخصصين موضوع سفر بهره مند می شود. اين موضوع عدم اعتمادهای balance and composure متعارف در سفر را به حداقل خود كاهش می دهد. گاه دفاتر خدمات مسافرتی بر حسب نحوه قراردادهای ميان آن ها و تور گردانان امكان ارائه تخفيفات كوچكی را دارند كه به هر حال به نفع مشتری است. مقاصد

No comments:

Post a Comment